Bra mat

Det är faktiskt inte svårt alls. Du måste inte plåga dig. Du kan äta dig mätt och du behöver inte motionera för att gå ned i vikt och må bra.

Vill du gå ned i vikt? Ät enligt LCHF! Motion behövs inte om du äter rätt.

Vill du må bra och leva ett hälsosamt liv? Motionera!

Kombinera LCHF och motion för optimal vikt och hälsa.

 

Mina snabba och smidiga LCHF-favoriter:

  • Ostig omelett med tabasco
  • Proteingräddshake
  • 90% Lindt choklad
  • Olivoljeshot

 

Recept Ostig omelett med tabasco(världens bästa frukost):

Köp dig en Tupperware – EasyDelight. Det är en plastform som du snabbt och enkelt använder i micron för att tillaga exempelvis omeletter. Vispa ihop 3 ägg, en skvätt 40% grädde. Salta och peppra. Droppa i rikligt med tabasco om du som jag älskar denna gudagåva. Häll smeten i din EasyDelight. Lägg på fyra skivor av din vanliga smörgåsost som du har i kylen. Själv är jag helsåld på Arlas 33% Vänerost. Det funkar även bra att i stället smula på nån god brieost. På med locket och kör i micron på 800W i 2:45 så är din frukost klar! Supergott och supernyttigt! Du slipper blodsockersvängningar, din bukspottkörtel slipper stressas, du blir mer fokuserad, du stänger inte av din fettförbränning. Detta är världens bästa frukost! Omeletten sköljs ned med ett stort glas apelsinjuice. Haha! Självklart inte. 😉 Ett glas bubbelvatten eller kaffe funkar dock utmärkt.

Recept Proteingräddshake(världens bästa mellanmål):

Häll 1 dl vatten och 1 dl 40% grädde i ett glas eller shaker. Skopa i en halv dl av ditt favoritproteinpulver. Min favorit just nu är Star Nutritions Whey-80 Vanilla Pear. Skaka eller rör runt. Njut av ett milkshakeaktigt mellanmål. Såå gott och nyttigt!

90% Lindt choklad:

Detta innehåller på gränsen till för mycket kolhydrater, 14%. Dock är det en härligt hög fetthalt på 55% och protein på 10%. Det är svårt att direkt ge sig på en kakaohalt med 90%  om man tidigare inte är van vid mörk choklad. Själv började jag med Lindts Mild 70% som har en snäll bitterhet om man jämför med andra märken vid samma kakaohalt. 90% Lindt knaprar jag nog i mig ett halvt paket om dagen. Ca 50g choklad om dagen alltså.

Olivoljeshot:

Det är precis vad det låter som. Jag häller upp två till tre cl olivolja i ett litet glas. Ett glas med vatten tar jag direkt efter jag slukat olivoljan. Detta kan jag ta i samband med något av de ovanstående favoriterna.

 

Tänk om! Tänk själv!

Sedan 70-talet har vi blivit matade med en fett-skräck utan dess like. I snart 50 år har de fått hålla på och de flesta av oss går fortfarande på deras lögner. Företagen som tjänar pengar på kolhydrater gör allt för att lura oss. Av sockerbolagen sponsrade vetenskapliga undersökningar som felaktigt visat att det är fett som gör oss feta och sjuka. Fel! Vi blir sjuka av kolhydraterna i bl.a. pasta, potatis, ris, bröd(ja även fullkornsbröd) och frukt. Man måste inte helt avstå allt detta direkt och för all framtid. Men vi måste förstå att även om frukt innehåller massvis med vitaminer så tar kroppen enormt mycket stryk när vi stoppar i oss dem(i kombination med alla andra kolhydrater). Vita flugsvampar, som tydligen är väldigt goda, innehåller också en massa vitaminer men inte äter vi dem eftersom de ger oss en väldigt snabb och märkbar förgiftning. Frukt däremot blir vi dåliga av på längre sikt. Sluta inte att äta de söta och sockerbombade frukterna helt. Många äter dock en eller flera om dagen och det anser jag är för mycket om det inte är i samband med träning. Då är det helt ok eftersom träningen gör att bukspottkörteln kan mer än halvera sitt arbete med att producera insulin. Det är insulin som är den stora boven och det vi måste dra ner på. Insulin gör oss feta och sjuka.

Men vitaminerna då? Vitaminerna får vi i överflöd från grönsaker och bär. Så enkelt är det.

 

Min stora hemlighet

Tänk dig att din kropp är i full harmoni. Kroppen känner ingen stress eller annan negativ påfrestning.
Din kropp fungerar som den ska och din normala fettförbränning är aktiv på full fart.
Imorse pressade du en juice på rödbetor, morötter, ingefära, äpplen och citron för att ta med som mellanmål till jobbet. En härligt god och fräsch vitaminbomb som är hur nyttig som helst! Det vet ju alla. Eller är den? Visst är den full av vitaminer, nitrater och annat nyttigt men vad händer egentligen i kroppen när du slukar denna dryck?
Klockan är nu 10 och du intar ditt juicemellanmål.
Kroppen får en sockerchock utan dess like. Det spelar ingen roll att det är socker från frukt och grönt, det är ändå socker. Kroppen blir nu hårt belastad och speciellt bukspottkörteln måste börja jobba extremt med att producera insulin. Ditt naturliga tillstånd av fettförbänning avstannar, din testosteronproduktion försämras och mikroinflammationer uppstår överallt i kroppen. Mikroinflammationer som ligger bakom allergier, hjärtkärlsjukdomar, Alzheimers, cancer, epilepsi och många flera otrevligheter. I dagens kolhydratgalna samhälle får kroppen aldrig slappna av. Den pumpas varannan timme full av kolhydrater vilket gör att bukspottkörteln aldrig får vila. Kanske har kroppen under natten lyckats jobba undan allt socker och får vila några timmar innan vi vaknar och börjar om med sockermissbruket. Det är dock inte tillräckligt för att må bra. Långt ifrån.
Kroppen behöver längre vilopauser från kolhydrater. 5:2-dieten är ett sätt. LCHF är ett annat och något bättre enligt mig.
Det vi lärde oss på 80-talet var fel. Företag som tjänar pengar på kolhydrater svartmålar fettet som boven till fetma när det i själva verket är deras egna produkter som skapar fetmaepidemin.

Har ni orkat hänga med så här långt? Bra, för nu ska jag berätta en hemlighet som inte många känner till.
Något jag själv upptäckt med mitt experimenterande med insulin och sockernivåer.
Som ni läst ovan är nyckeln till hälsa alltså att skona kroppen från långa perioder av sockerhantering.
Finns det då perioder vi kan unna oss socker? JA! 🙂 Precis före konditionsträning eller under konditionsträning. Varför? Jo, träningen hjälper kroppen att bränna sockret och bukspottkörtelns insulinproduktion kan mer än halveras. Det sprutas alltså ut mindre gifter i kroppen om ni dämpar era sötsug i samband med träning.

Pizza som är något av det värsta man kan äta, dvs väldigt kolhydratrikt och inte alls fett som många tror, kan man alltså med gott samvete trycka i sig om man direkt efter tar sig ut och springer en mil. Om man klarar det utan att den kommer upp igen. 🙂
Pizza är naturligtvis ett dåligt exempel. Inte många orkar springa med det i magen. Av någon anledning äter man dessutom alltid för mycket när man äter just pizza. Men vill du unna dig något så kan du med gott samvete göra det precis innan ett pass. Ät en glass eller en liten skål med chips eller ostbågar. Själv är jag ofta sötsugen och passar alltid på att stoppa något sött i mig innan och under ett träningspass.

Vad är då bättre mellanmål än ett glas juice?
Bra:
Nötter, ost, 90% choklad, gräddshake, propud, osötad kvarg, ägg, grönsaker.
Dåligt:
Juice, mjölk och andra söta drycker, frukt, bröd, pasta, ris.

Kroppen är som bilen!

Tänk dig att du häller färskpressad juice i tanken på din bil och att du inte ger din bil den olja den behöver. Det är ju så ofräscht och kladdigt med olja. Bättre med fräscha och detoxande juicer i bilen.
Tror du att bilen kommer långt på det? Nej. Motorn behöver olja för att maskineriet ska fungera bra och bensin(gjort av olja) för att rulla mil efter mil.

Kroppen är likadan. Den går som mest optimalt på olja. Vi är gjorda för det. Kroppen är dock finurligare än bilen och kan även klara sig på nödlösningar i form av kolhydrater under ganska lång tid. Men efter många år utan att smörja in maskineriet med den livsviktiga oljan(fettet) så uppstår bl.a. artros och andra ledbsvär. Även resten av kroppen lider av fettbrist och fungerar sämre. Sjukdomar uppstår. Cancer, som frodas i söta miljöer, uppstår. Om vi mot förmodan uppnår hög ålder är vi ofta i väldigt dåligt skick p.g.a. en diet som är fettsnål och kolhydratrik.

Prova LCHF?

Om du vill bli snyggare, smalare, och smartare så ska du prova LCHF. Ja, smartare vågade jag mig på att skriva. Tänk dig själv att du är en hjärna. Tänk dig att du får din energi i form av tsunamis en gång varannan timme. Det är enorma högvatten och lågvatten. Det är energikaos för hjärnan. Så fungerar det när du äter en vanlig svensk normalkost med kolhydrater.
Tänk dig nu att det är en lugn och jämn nivå med en aldrig sinande flod som förser dig med energi. Floden av energi är lika spegelblank som ditt fokus är på topp. Det är en av de märkbara fördelarna med LCHF. Man märker tydligt hur man mycket lättare kan fokusera och lösa problem. Man blir mer stresstålig. Man blir mer effektiv. Man blir smartare.
De första fyra till åtta veckorna på LCHF kan dock vara ganska tuffa. Alla föddes vi till LCHF:are och fick LCHF-mjölk från mammas bröst. Tyvärr går kosten snabbt över till kolhydratfrosseri och om man efter t.ex. 40 år på kolhydrater helt plötsligt ska prova på LCHF, ja då kommer kroppen gnälla ett tag innan den har hunnit ställa om sig. Man kan få huvudvärk. Det kan bli temporärt försämrade sportresultat. Man kan känna sig trött. Jag lovar er att det efter ett tag går över och att det är värt det.
Mina sudoku-tidrekord i mobilen krossades efter att jag börjat med LCHF. Så visst var det värt det! 🙂

Men kolesterolet då?

Det stämmer att man kan få högre kolesterolvärden på LCHF. Det stämmer att kolesterol fastnar i blodkärl och kan täppa till så vi får blodproppar och strokes. Men varför fastnar kolesterolet i blodkärlen? Det beror på mikroinflammationer som uppstått p.g.a. många år med för högt kolhydratintag. I stället för ett väl inoljat maskineri har man stela och odynamiska artärer med skrapiga kolesterolfångande inflammationer. Har man inga inflammationer i blodkärlen så är det ingen fara med högt kolesterol. Det finns inga bra eller dåliga kolesterol. Det är 80-tals-hittepå. Det finns bara kolesterol. Kolesterol är naturligt och ska finnas där. Inflammationerna är dock inte naturliga och ska inte finnas där.
Man ska vara på sin vakt när man går över till LCHF och inte köra stenhård och strikt LCHF med en gång. Om du tidigare varit en riktigt glupsk kolhydratfrossare så är det stor risk att du har rikligt med mikroinflammationer i dina blodkärl. Om du då gör en helomvändning och med en gång äter enbart fett kan blodådrorna proppas igen och du får en stroke. Börja lugnt och sansat. De positiva resultaten kommer kanske inte lika drastiskt men kroppen får en skönare övergång till den nya energin.

Är lightprodukter ok?

Ja och nej!
Nej! Du ska undvika produkter där man lightat bort fett. Om du ska dricka mjölk eller använda det i matlagning, använd den fetaste du kan hitta. Ska du använda grädde, köp inte fulgrädden med 36% fetthalt. Den är kemiskt behandlad för att efterlikna den naturliga och nyttigare 40% grädden. Magarin är big no no. Fullt av gifter för att efterlikna det naturliga och nyttiga smöret.
På mackan underviker vi Becel och andra fuskprodukter. Bregott ska det vara.

Lightdrycker?
Ja! Lightdrycker är inte lika bra som vatten men det är 100 gånger bättre än drycker med socker. Vissa påstår att drycker med sötningsmedel är cancerframkallande men inga bevis för detta finns. Även om det skulle vara så, så är socker betydligt mer cancerframkallande än sötningsmedel.
Förväxla inte tex Bob Lättdryck med lightdryck. Bob Lättdryck innehåller mycket mer socker än i tex CocaCola, mjölk eller juicer.

Beroenden

Det finns många olika beroenden. Beroende är ett negativt laddat ord. Det brukar pratas om tobak, alkohol och knark för att nämna några. Droger. Beroenden som är svåra att ta sig ur. Även sockerberoende hör till dessa. Det är även det ett beroende som kan vara svårt att ta sig ur. Finns det några beroende som har positiva effekter? Nej, tvärtom, alla beroenden är direkt skadliga precis som det är med kolhydratberoendet. Det finns otaliga negativa effekter men vi har lurats att tro att allt är fettets fel. Trots att vi knappt äter fett längre. Vi vill dock så gärna tro på det eftersom kolhydrater är så sött och gott. Därför sväljer vi fettlögnerna med hull och hår. Tänk om, tänk rätt, tänk fett! Varför blir vi sjukare och fetare? Vad är det vi äter så mycket av? Just det, kolhydrater. Tänk om!

Frågor på det? Synpunkter? Maila mig gärna på andreas@mdot.se