Kom igång

Börja cykla!

För ett antal år sedan vägde jag 90 kg och kom inte längre i mina byxor. Jag kände då inte till LCHF och därför var det motion som gällde för att gå ned i vikt. Att sätta igång med löpning direkt kan vara lockande men vid övervikt är det inte att rekommendera. Svaga ben ska då bära upp en tung och träningsovan kropp när man stötbelastar fot, knä och rygg med varje steg man tar. Bättre då att förbereda sig för löpning på ett skonsamt sätt genom att på en motionscykel både stärka benen och gå ned i vikt. Vissa kanske tycker att simning är ännu mer skonsamt men de flesta är ovana simmare och kan inte få upp den puls och flås man behöver för att få bra resultat.

Under sex månader gick jag till gymmet och cyklade. Tre till fyra dagar i veckan. På jobblunchen. Mobilen hade jag laddat med min favorittvserie vilket gjorde cyklandet betydligt roligare. Sju kilo lättare och med starkare ben påbörjade jag löpningen. Några år senare upptäckte jag triathlon och LCHF. Nu är jag i mitt livs form och väger 76 kg med kroppsfett på 7%.

Gör det enkelt. Sätt inte upp för tuffa mål och gå inte ut för hårt. Följ inga avancerade träningsscheman. Det kommer bara krascha efter några veckor. Fokusera på enkelhet och underhållning. Musik eller ännu bättre tv-serie funkade kanon för mig.

Andra saker som gör träningen rolig kan vara en bra pulsklocka och kanske en våg som inte bara mäter din vikt utan även andelen kroppsfett och muskelmassa. Själv har jag en Garminklocka och en Garmin smart scale som jag är väldigt glad för. Båda har wifi och efter ett pass eller efter jag vägt mig så laddas det automagiskt upp till mitt Garmin-konto där jag överskådligt kan följa mina framsteg.

Något jag själv kommit fram till och som fungerar väldigt bra vid viktnedgång det är att träna efter du ätit istället för tvärtom. Det kanske kan vara lite jobbigt att träna med magen full med mat men man måste faktiskt inte äta sig medvetslös vid varje måltid. Prova att äta en lagom portion och sätt dig sedan på cykeln. Varför göra något så tokigt? Jo, när du tex har ätit lunch och sen direkt efter det går och sätter dig vid skrivbordet igen, måste bukspottkörteln sätta igång på högvarv. Antagligen har du stoppat i dig en ansenlig mängd kolhydrater och detta måste nu bort annars blir man sjuk. Försvaret mot detta är insulin som nu bukspottkörteln jobbar fram. Kroppen stressas, fettförbränningen avstannar, mikroinflammationer uppstår. Ca två timmar kan det ta för kroppen att stressat jobba på högtryck för att få bort kolhydraterna och då är det antagligen dags för en kolhydratsfika och ännu mer stress. Om du då istället hade tagit dig till gymmet och cyklat så hade du hjälpt din bukspottkörtel eftersom den då måste producera betydligt mindre insulin. Istället för två timmars stress för kroppen så räcker det med en halvtimme för att kroppen ska vara i viloläge och fettförbränningsläge igen. 80-talsmyten om att träna på tom mage för att fettförbränna och äta efteråt fungerar också. Men det är inte på långa vägar så effektivt. Fettförbränning handlar om insulin.

Effektiv fettförbränning sker alltså inte under dina träningspass. Det sker efter passen. Efter att kolhydraterna försvunnit. Fyller man konstant på med kolhydrater, har man heller ingen fettförbränning.