Förbränna fett

När du vaknar på morgonen befinner sig din kropp i sitt naturliga fettförbrännande läge. Många väljer då att avbryta fettförbränningen med en frukost bestående av juice, mjölk, gröt, mackor, flingor, yoggi osv. Hade de i stället ätit avokado, ägg, ost, omelett, kvarg eller turkisk yoghurt med lite bär i eller nötter så hade deras naturliga och effektiva fettförbränning bara fortsatt när de t.ex. stillasittande fördriver förmiddagen framför datorn på jobbet. Man kan också helt skippa frukosten. Kroppen och framförallt bukspottkörteln mår väldigt bra av att ibland få extra vila från matbearbetningens påfrestningar. Om man sedan vid lunch äter t.ex. en god cesarsallad, kycklingsallad, kebabsallad eller kanske en wrap-burgare på Max, så fortsätter fettförbränningen även över lunchen och vidare genom eftermiddagen. Är man smart med sin mat och väljer bra grejer att stoppa i sig kan man vara fettförbrännande hela dagen utan någon som helst motion.

Motion kan man gärna lägga till för sin hälsas skull. Man mår så mycket bättre både fysiskt och psykiskt med motion men för viktnedgång är det extremt ineffektivt. Om man dock är som jag, ett litet sötsugstroll som inte kan hålla sig ifrån sötsaker, så kan man passa på att äta sött precis före eller under träning. Motionen gör nämligen att fettförbränningen inte avstannar när du äter kolhydraterna. Allt handlar om att undvika kroppens egna insulinproduktion men jag ska inte gå in på några tråkiga detaljer om det just nu.

Muskler har en väldigt bra fettförbrännande förmåga. Man ska inte stirra sig blind på antal kalorier man förbränner under ett pass. Detta är väldigt ineffektivt för viktminskning. Fett skall förbrännas mellan dina pass. Både under dagen och under natten. Muskler gör din kropp mer insulinkänslig och kroppen producerar därför en mindre mängd insulin under dygnet eftersom det insulin som produceras är mer effektivt. Som vi alla vet avstannar fettförbränningen när insulin produceras i kroppen. Mer muskler leder alltså till en jämnare blodsockerkurva, bättre fettförbränning, bättre fokus och koncentration.

Sammanfattat: Kombinera styrketräning och konditionsträning med bra mat för ett långt, hälsosamt och positivt liv! 🙂

Tillägg: Själv hade jag under många år svårt att komma ner i önskad vikt trots mycket träning, långa distanspass, flera marathonlopp osv. Jag låg ständigt på mina 83 kg. Idag efter några år med bra mat mår jag mycket bättre och har en mycket lättare löpkropp på 73 kg.