iLCHF

Idag kolhydratladdade jag precis som vanligt inför mitt träningspass. Hemma hos mamma i Backaryd bjöds det på potatisgratäng, kyckling och grönsaker.
”Kolhydratladda?!? Du går ju på LCHF. Då kan du inte äta kolhydrater!”
Visst kan jag det.  Jag kör iLCHF där i:et står för intelligent.  (Hoppas inte Apple har patent på detta?)
Meningen med LCHF är att begränsa kroppens produktion av insulin. Det enklaste sättet att göra detta är att begränsa kolhydratintaget. Men man kan även göra som jag gör. Efter en kolhydratrik måltid stressas kroppen i två till tre timmar när bukspottkörteln pumpar ut insulin. Många upplever slöhet, matkoma, koncentrationssvårigheter, svängigt blodsocker. Fettförbränningen avstannar och andra tråkigheter sker i kroppen. Men! Om man som jag gjorde idag, 30 minuter efter måltiden, drar ut på en 13 km backig löprunda gör motionen att insulinbehovet minskar drastiskt. Kroppen slipper stressas och må dåligt.  Under passet tryckte jag även i mig en söt bar och russin. Helt ok och inget insulinpåslag eftersom motionen fixar det!
Passet var två stenhårda rundor i Karlsnäs 5 km-slinga följt av en lugnare 3 km-slinga. Grymt backigt och härligt! Imorn blir det två timmar trainer framför Walking Dead!