Smöra mera!

Äntligen! Eller nja.. jag tror inte folk vill förstå det trots att det kommer fler och fler rapporter om att vi haft fel så länge. Man vill tro att det som ser fint ut är nyttigt och det som ser flottigt och fult ut måste vara onyttigt. Man vill äta med ögat.

Det hjälper dock en bit på vägen när artiklar som t.ex. den här i Aftonbladet innehåller aktuellt forskningsresultat som visar att smör, ost, grädde o.s.v. är hälsosamt. Det hjälper också att det finns personer som jag som känner till och har upplevt fördelarna med fet mat och är villiga att sprida erfarenheten.

Sen har vi dem som stjälper. De som envist hänger kvar vid gammal kunskap och antagligen vet bättre men har en stolthet som gör att de inte kan erkänna att de haft fel. De som kallar exempelvis Kostdoktorn för kvacksalvare. De som mobbar ut LCHF-förespråkare ur FB-grupper med fanatisk online-våld.

En annan aktuell och läsvärd artikel är den här från Vardagspuls där de skriver om att personer som äter feta mjölkprodukter som t.ex. feta ostar har lättare för att hålla vikten.

Fett är rätt! 🙂
Var inte rädda!

Löpledare

Helgen den 1-2 april ska jag gå Löpledarutbildning steg 1 som anordnas av Friidrott Småland. Jätteglad för denna möjlighet som 338 Småland har fixat åt mig.
Imorgon leder jag mitt tredje pass med min grupp på Puls & Träning. Det var nervöst inför första passet men efter nån minut hade det släppt och det var hur kul som helst! 🙂
Vi springer något längre för varje pass och målet är Växjöloppet 10 km den 1 maj då vi ställer upp som ett lag tillsammans. Ingen av löparna har sprungit lopp tidigare så det ska bli väldigt kul och spännande att vara med om detta!

Själv börjar jag få kontinuitet i min triathlonträning igen. Det var mycket fokus skidor i januari och februari men nu har jag fått fler timmar på cykel, i vatten och i löparskorna. Kör en hel del benstyrka, bål och axlar också. Känns bra! Har på känn att det blir ett rekordår i år med riktigt bra resultat! 🙂

Under en längre tid har jag haft några olika app-ideer men inte riktigt haft tiden till att förverkliga dem. Nu har jag dock gått och blivit student igen och ska precis inleda en distanskurs på kvartsfart där jag läser 4p plattformsoberoende mobil utveckling. Hoppas detta ger mig en skjuts och att app-skapandet tar fart!

iLCHF

Idag kolhydratladdade jag precis som vanligt inför mitt träningspass. Hemma hos mamma i Backaryd bjöds det på potatisgratäng, kyckling och grönsaker.
”Kolhydratladda?!? Du går ju på LCHF. Då kan du inte äta kolhydrater!”
Visst kan jag det.  Jag kör iLCHF där i:et står för intelligent.  (Hoppas inte Apple har patent på detta?)
Meningen med LCHF är att begränsa kroppens produktion av insulin. Det enklaste sättet att göra detta är att begränsa kolhydratintaget. Men man kan även göra som jag gör. Efter en kolhydratrik måltid stressas kroppen i två till tre timmar när bukspottkörteln pumpar ut insulin. Många upplever slöhet, matkoma, koncentrationssvårigheter, svängigt blodsocker. Fettförbränningen avstannar och andra tråkigheter sker i kroppen. Men! Om man som jag gjorde idag, 30 minuter efter måltiden, drar ut på en 13 km backig löprunda gör motionen att insulinbehovet minskar drastiskt. Kroppen slipper stressas och må dåligt.  Under passet tryckte jag även i mig en söt bar och russin. Helt ok och inget insulinpåslag eftersom motionen fixar det!
Passet var två stenhårda rundor i Karlsnäs 5 km-slinga följt av en lugnare 3 km-slinga. Grymt backigt och härligt! Imorn blir det två timmar trainer framför Walking Dead!

Vätternrundan och Vansbrosimmet!

Då är jag anmäld till Vätternrundan och Vansbrosimmet. Starttid 23:52 i Vätternrundan och just nu långt bak i Vansbrosimmet. Jag är ju en hyfsad simmare och hoppas de seedar fram mig med mina 74 minuter på 3800 m från Kalmar Ironman med skadat nyckelben och spricka i fingret. Borde gå. 🙂
Dags att börja träna cykling och simning alltså. Passande nog så gjorde jag idag årets första simpass på lunchen med 17:35 på 1000 m. Igår gjorde jag mitt första trainerpass med 60 minuter på min nyinköpta racercykel.
Jag har fått höra att det finns något som heter superklassiker. Om man lyckas med en totaltid på klassikern under 20 timmar har man alltså gjort en superklassiker. Kul! Ännu en utmaning i utmaningen! Går det att fixa? En bra start med 7:43 på Vasan iaf. Problemet är Vätternrundan. Min sämsta gren är cyklingen och just nu cyklar jag ensam. Jag tänker dock lägga största fokus på cykling fram till juni och kommer vara i bästa cykelformen ever! Eventuellt kan Vätternrundan vara snälla vid mig och låta mig flytta min tid en halvtimme så jag kan joina min löparkompis Johan med flera. Vasan 7:43, Vättern 9:00, Vansbro 0:55 och Lidingö 2:30 blir totalt 20:08. Måste hitta 8 minuter där nånstans! Det kan gå. 🙂

Ett ägg om dagen är livsfarligt

Hörde idag hos Malou på TV4 en läkare som påstod att ägg är farligt. Suck! Ägg är något av det bästa vi kan äta. Det innehåller nästan alla nyttigheter vi behöver och dessutom inga kolhydrater. Perfekt förpackat dessutom. Gott att äta. Själv konsumerar jag i snitt fem ägg om dagen. Tre varje morgon i min omelett och som t.ex. idag tre stekta ägg till min pyttipanna på lunchen. Som diabetiker blir jag testad ganska ofta och mina testvärden är alltid toppenbra. Detta trots att jag så länge har ätit så många ägg. Jag skulle nog i stället säga tack vare äggen. Det är ren hälsa.

Kolesterolmyten kommer vi dock att få leva med ett ganska bra tag till. Så även fettskräcken. Det fina är dock att de som upptäcker de många fördelarna med bra mat stannar kvar vid bra mat. Det är ingen diet med plågsamheter eller begränsad mat eller pulverdrycker som man inte orkar fortsätta med. Detta är god mat, nyttig mat och mat man håller sig mätt och belåten på länge. Det är ingen diet. Det är bra mat. Det är LCHF. Man märker fördelarna. Fortsätter med det och sprider vidare sin hälsa till andra.

Mer om ägg.

Ännu mer om ägg.

Förkylningstider

Det är februari och jag är inte förkyld. Ingen vill vara förkyld men för någon som behöver kontinuitet i sin träning inför stora mål som t.ex. Ironman är det extra viktigt att vara frisk.
Vad kan man då göra för att hålla förkylningen borta? Som vanligt kommer jag presentera mina tankar och erfarenheter kring detta, kombinerat med känd vetenskap.

1. Sömn. I mitt tycke överlägset viktigast för att vara stark och motståndskraftig mot förkylningar. Förr i tiden var solnedgång ett tecken på att man skulle sova. Vi behöver mer sömn på vintern. Behovet är individuellt men själv behöver jag minst 8 h för att må bra.

2. Ljus. Från solen får vi det viktiga D-vitaminet men jag anser inte detta vara det viktigaste solen ger oss. Ljus stimulerar våra må-bra hormoner och gör oss piggare, gladare och mer harmoniska. Ni har säkert hört talas om ljusterapi och dess fördelar. Självklart är solen den bästa ljuskällan men under vintern lyser den med sin frånvaro. Räddningen är det bespottade solariet. Denna hemska hudcancerframkallande monstermaskin. Ja, kanske om man solar 30 minuter en gång i veckan och det är kanske inte så smart. Själv lägger jag mig i grillen 9 minuter, två gånger i månaden under vintern. Efter varje grill är jag ljusladdad och glad. För mig funkar detta klockrent!

3. D-vitamin. Vår stora D-vitaminkälla är solen och under vintern är det många svenskar som lider brist på detta. Därför är det bra att köpa kosttillskott med D3. Själv äter jag D3 från PurePharma. Ägg är annars ännu bättre. Ägg innehåller nämligen 25(OH)-vitamin D som är fem gånger mer effektiv än D3(Läs mer).

4. Minska kolhydraterna. De flesta av oss äter väldigt mycket kolhydrater. Detta stressar vår kropp. Speciellt bukspottkörteln får jobba stenhårt vilket hela kroppen får lida av. Mikroinflammationer uppstår överallt i kroppen och vi blir mer mottagliga för bl.a. förkylningar.

5a. Ingefära, vitlök, gurkmeja. Detta är mirakelväxter som är packade med nyttigheter och smak. Man kan riktigt känna de starka beståndsdelarna eller färgämnena om man får en bit på tungan. Riv det. Stek mat i det. Ha det i teet. Snusa det.

5b. Hallon, blåbär och echinacea. Hallon och blåbär äter jag året runt och tror mycket på näringen från dessa härliga bär. Echinacea tar jag då och då under vintern i brustablettform i förebyggande syfte. Tycker det smakar riktigt gott!

6. Sex. Ligg mer under de mörka vintermånaderna så håller ni immunförsvaret och må-bra hormonerna på topp! 😉

Summer is coming!

Vasaloppet 2017

4 skidpass(70 km), 4 rullskidpass(27 km), 5 stakmaskinspass(19 km) och Nybroloppet(40 km) var vad som behövdes för att fixa under åtta timmar i Vasaloppet! 🙂
Panikproblem med krampande tår och ond ländrygg gjorde att jag bokade tid hos min favoritnaprapat Ulrika Bergman(onsdagen) och Aktiv Fotvård(torsdagen). Fokus fotmassage. På torsdagen konsulterade jag även både Intersport och Stadium som båda ansåg att mitt tåproblem berodde på alldeles för stora pjäxor. Eftersom båda föreslog samma pjäxa och samma storlek köpte jag en sådan pjäxa på Stadium där den var 900 kr billigare! Jag köpte även ett skoinlägg som skulle hjälpa min fot. Det var panik. Foten fick inte krampa under Vasan!
På fredagen testade jag mitt inköp på rullskidor. Efter 1 km åkte skoinlägget ut. Det gjorde jätteont i hålfoten. Efter 10 km hade jag så ont i tårna att jag fick avsluta passet. Inte av kramp utan för att pjäxorna var för små. Jäkla säljare alltså! Mina inköp gick inte att använda.
Enda räddningen var nu magnesiumtabletterna som jag hade börjat knapra på måndagen. Magnesiumbrist är känt för att ge kramper. Det är också känt att hårt tränande personer och diabetiker kan lida brist på detta. Eftersom jag är både och så hoppades jag att högdosering av magnesium skulle hjälpa och det gjorde det! 🙂

Snälltåget från Hässleholm gick på lördagen kl 13 och stannade enbart för att släppa på skidåkare på vägen upp till Mora. Vallavagnen ordnade snabba skidor åt mig. 12 timmar tog resan och jag sov kanske totalt två timmar p.g.a hård säng och tävlingstankar. Buss till Sälen kl 03:15. Lägga skidorna på plats i startgrupp 8 när startfållan öppnade 05:30. Försöka orientera sig i en beckmörk bajamaja vid 06:00. Tänker ha med mig pannlampa nästa år! Värma sig vid en brasa till 07:30. Koffeintablett och proteinbar 07:45. Masstart 08:00 med 15.000 deltagare. Mäktigt! Trångt med en gång i en lång och smal uppförsbacke som fungerade som en flaskhals. Efter backen kunde man äntligen börja köra och det gjorde jag! Snabbt kom jag ifatt åkare från startgrupp 7 och sedan även från startgrupp 6. Men efter 35 km tog orken slut och armbågarna började smärta. Misär! Jag började tappa tid och placeringar och humöret sjönk betydligt. Jag kom dock på att jag glömt äta på mina clif bloks och russin. Troligtvis hade jag för lågt blodsocker och vid Evertsberg fyllde jag på ordentligt med energi och jäklar vad jag fick fart igen! 🙂
Risbergsbacken som jag var nervös för var inte ett dugg farlig. Jag stod på benen hela loppet. Hade bra glid nedför och sprang förbi många uppför. I flacka partier hade jag dock inte samma ork i stakandet som många andra evighetsmaskiner.
I mål kom jag dock på grymma 7 timmar och 43 minuter. Jag hoppades på åtta timmar och klarade det! Plats 6614 av 13914 herrar.
Peter Jihde och Bingo Rimer som båda startade i grupp 6 hade jag susat förbi nån gång under loppet. Kändes bra att spöa dem. 🙂

Jag slapp tåkramp under loppet. Måste varit magnesiumet som gjorde susen. Det enda obehaget under loppet var armbågarna som gnällde men det infann sig aldrig några ”Varför gör du en sån här idiotgrej?”-tankar som det har gjort under mina Ironman-lopp.

Efter målgång var det bra organiserat. De tog hand om skidorna och skyfflade sedan iväg alla i bussar till duscharna. Vidare till matservering. Tillbaka till skidorna. Sen var jag på tåget som skulle ta mig tillbaka hem. Jag somnade kl 21 när tåget gick och vaknade i Halmstad elva timmar senare! Tror jag behövde vila. 🙂
Måndagseftermiddagen tillbringades på jobbet och sen var det dags att leda mitt första pass som instruktör för Puls&Tränings löpgrupp.
Fem var vi som trotsade Växjöovädret och tog oss ut på en första träning tillsammans. Hur kul som helst! 🙂
Imorgon blir det vila och sen är det dags att börja träna för bl.a. Vätternrundan.

Summer is coming!