Vår största muskel

Vår största muskel är gluteus maximus. Rumpus storus alltså. Vår sittdyna. Det är också en väldigt viktig muskel för resten av kroppen. Den påverkar kroppen nedåt och uppåt. Om vi inte sköter vår gluteus kan vi få problem av olika slag. En stel gluteus utåtroterar hela benet vilket kan leda till problem i knä, fot, vad, hälsena och även artros. Nerver kan komma i kläm och ichias uppstår. Benet får konstant jobba i en något felaktig position och vinkel vilket sliter på kroppen. Ett tydligt tecken på för stel rumpa är att fötterna pekar något utåt när man går/springer. Fötterna ska peka framåt.

Problem kan även uppstå uppåt. Bäckenet kan vrida sig något och då måste ryggraden positionerna om sig för att få en så bra hållning som möjligt. Sakta klättrar problemen uppåt till bröstrygg, axlar och nacke.

Jag pratar från erfarenhet. Som utövare av sporter som bl.a. innebandy och karate har jag haft hög påfrestning på gluteusmusklerna men aldrig stretchat dem. Till slut kom problemen. Det blev oändliga besök hos naprapater som temporärt hjälpte mig. Problemen försvann aldrig förrän jag till slut började stretcha gluteus ordentligt. De senaste sex åren har jag varit nästan helt problemfri tack vare stretchingen. LCHF-fett hjälper också till att smörja leder och minska besvär. Min artros är mild och kommer inte förvärras så länge jag håller höftkulan i rätt position m.h.a. stretchingen.

Våra leder fungerar bäst när musklerna kopplade till leden är någorlunda lika i styrka och kan balansera varandra. Om t.ex. framsida lår och baksida lår är olika starka kan detta leda till ett framåtroterat bäcken med ländryggsbesvär. Bröstmusklerna och skulderpartimusklerna tävlar om axelleden. För starka/stela bröstmuskler kan ge framåtroterade axlar. Likaså har vår största muskel gluteus en antagonist och det är insida lår/ljumske. Denna har jag tränat de senaste åren med en pilatesring vilket givit goda resultat.

2 reaktioner till “Vår största muskel”

  1. Hej..vilka övningar använder du för lår/ ljumske? Jag har enormt stelt bäcken…dels pga trafikolycka…Men är nyfiken på vad som hjälpt dig?

    1. Hej! Våra besvär är olika men det som hjälpt mig är att stretcha gluteus och stärka ljumsken. Även stärka framsida/baksida lår avlastar gluteus och gör den mindre stel. Min favoritövning är att träna med min pilatesring framför tvn. Jag brukar göra 75 ”knip” tre gånger med en liten vila mellan varje 75:a. 3-5 gånger i veckan. Annars finns det maskiner för detta på gym där man kommer åt muskeln på samma sätt. Tänk på att träna på lätta vikter då detta är en muskel man lätt kan skada sig i. Knäböj är en annan bra övning som tränar många muskelgrupper. Den tränas med skivstång men kan också tränas enbart med den egna kroppsvikten men med många fler repetitioner. Jag brukar känna av skön träningsvärk i insida lår efter knäböj.
      Så om du stärker lår och stretchar gluteus kanske det kan vara till hjälp mot ditt stela bäcken.

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.