För tidig utlöpning?

De flesta av oss känner till att löpning ger hälsofördelar. Det skrivs en massa om detta och jag ska inte upprepa dessa skriverier. En fördel det inte skrivs om men som säkert fler än jag har upplevt är fördelen med bättre sex. Detta beror inte på att du p.g.a. träningen är mer vältränad, orkar längre eller är mer muskulös. Är du ute på några pass i veckan och kör hårt med din kropp så är din kropp lite lagom småsliten hela tiden. Just den här ”slitenheten” gör att du är mindre känslig och får mer kontroll i sängen. För tidig utlösning är det ju en hel del män som lider av. De bör genast börja konditionsträna. Ju mer träningssliten kropp desto bättre kontroll. Själv var jag ett gränsfall för många år sedan men tack vare träningen har jag full kontroll. Orgasmerna blir också längre och djupare. Kan det ha med endorfinerna som utsöndras vid löpning som gör sexet bättre? Jag vet inte. Men det funkar! 🙂

Jag hade fel, förlåt

För ca 15 år sedan fick jag först höra om LCHF. Jag bara skakade på huvudet. Det vet väl alla hur farligt fett är, speciellt de extra dåliga fetterna. När en kompis senare hoppade på LCHF så fortsatte jag skaka på huvudet. Det där kommer sluta illa. Fettet kommer fastna i dina blodkärl, du kommer bli sjuk. Det gick tio år till och jag fortsatte att skaka på huvudet. Är det kanske därför jag har nackproblem idag?

Hur fel jag hade. Till min kompis och alla andra som jag tokförklarade, förlåt.

Alla har vi haft fel. På 80-talet var i stort sett alla läkare och forskare eniga om att fett är dåligt och kolhydrater bra. I början av 2000 börjar det dock hända saker. Läkare och forskare börjar upptäcka att vi har haft fel. De är inte många och de vågar inte göra sig hörda till en början. Fler och fler vågar till slut träda fram och vid 2010 har vi läkare och professorer som Tim Noakes och Andreas Eenfeldt som börjar säga ifrån. Även Jonas Colting pratar om hur bra LCHF är. Förespråkarna och de troende ökar för varje år. Eftersom det funkar. Alla mår bra och rasar i vikt. Speciellt för diabetiker och de som vill undvika diabetes är det den stora räddningen. Det är bara en tidsfråga innan det väger över och de som inte tror är en minoritet. Andra namn att följa är läkaren Darag Rennie och lic. kostrådgivare Cecilia Folkesson och Jonas Bergqvist.

Motståndet är förståeligt. Dels har läran funnits där så länge vilket gör det svårt att tänka om. Men största anledningen är nog att det är så gott med söta kolhydrater. Vi vill att de ska vara nyttiga. Tyvärr finns det inga beroenden eller sötsaker som är nyttiga.

Huvudvärk?

Om du som jag ibland råkar ut för huvudvärk pga bihålorna så har jag ett tips som funkar varje gång och är mycket bättre och billigare än giftiga värktabletter. Ut och spring! Det räcker med en kort runda på 15 minuter i lugnt tempo. Det som händer när pulsen ökar är att hela kroppen invändigt snurrar igång. Slem och annat som kan täppa igen gångar till bihålorna lossnar och snoras ut. Trycket lättar i bihålorna och huvudvärken försvinner. Du stressar av och om du springer långt får du kanske t.o.m en liten endorfinkick som är till för att dämpa smärta. Bihålshuvudvärk botar jag med löpning och det fungerar varje gång!

Förresten. LCHF har hjälpt många som har problem med huvudvärk. Likaså oroliga magar blir bättre på LCHF. Smörjer vi in vårt maskineri som är vår kropp med livsviktiga oljor, så fungerar vi mycket bättre. Är vi torra och tröga invändigt så går vi sönder.

Daglig övning 1

Tåhäv

Tränar du inför din första mara? Eller vill du kanske bara ha snygga vader? För mig var vaderna det största problemet under mina tre första marathon. Efter 30 km tog de slut och sen var det en pina. På senare år har jag lagt till benstyrka som komplement till min konditionsträning. Det är ett måste, speciellt för de längre distanserna. Tåhäv är en enkel övning som du kan göra lite när du vill på dagen. Samtidigt som du borstar tänderna, eller kanske i duschen. Om du har varit på toa på jobbet kan man alltid passa på att göra 30 sekunder tåhäv innan man går tillbaka. Tåhäv gör du sex dagar i veckan. Vilodagen tajmar du in dagen efter ditt längsta löppass. Ska du göra tåhäv en dag som du också ska springa, så gör du tåhäv efter löpningen.

Näthat

Var inte rädda!

LCHF är inte synonymt med bacon. Inte heller med vitaminbrist. Jag äter inte bacon. Jag äter inte heller strikt LCHF. Jag tänker själv och äter det som passar mig och som är gott. Att benhårt och exakt följa andras framgångsrecept funkar nästan aldrig. Läs hur andra gör, ta det till er och gör sedan er egen version av det som funkar för er.

Grönsaker, hallon, blåbär, ägg, lax, makrill, ox, skinka, kyckling, halloumi, olivolja, kokosolja, mörk choklad, nötter, fröer, avokado, quorn, ost, keso, smör, grädde, m.m. Det är bra mat som inte stressar era kroppar. Ni behöver inte kalla det för LCHF om ni är känsliga eller rädda för den förkortningen. Kalla det bra mat istället bara.

Jag vill inte tvinga någon att äta så här. Jag vill inte mörda era barn med strikt och livsfarlig LCHF. Det finns inget livsfarligt med det men jag har fått utstå anklagelser. Jag har bloggat i bara några dagar men redan blivit ordentligt näthatad. Det enda jag vill är att berätta om min framgångssaga och hur stor del LCHF är av den. Jag vill bara att alla ska börja fundera mer på kolhydrater och skadan de gör. Innan det är för sent. Kanske dra ner på kolhydraterna något. Varför blir vi fetare och sjukare? Varför har fler och fler barn koncentrationssvårigheter och problem i skola och dagis? Fett kan det inte bero på eftersom vi nästan helt utesluter det från vår kost. Vad är det vi istället äter så mycket av? Kolhydrater!

Jag läste nyligen om en förskola som på prov hade tagit bort sötad yoggi, flingor, oboy, sylt och pannkakor osv. De gav barnen i stället riktig mat och de fick näringsrika bär istället för söt frukt. Snabbt märkte de en stor förbättring. Jag är inte förvånad alls.

Lockrop

En blogg är till för att läsas. Att nå ut med tankar och ideer. Det finns olika lockrop att tillämpa för att fånga in läsare. Man kan använda sig av sociala medier, läsa på om SEO, använda taggar men som jag förstått finns det en grej som är överlägset mest effektiv. Det är att fylla sin blogg med duck face-bilder på sig själv. Det garanterar minst 100.000 besökare i veckan så nu har jag börjat öva. Jag har inte svart bälte i duck face än men är på god väg. Så länge får ni hålla till godo med duck face-mästaren Rowan Atkinson ovan.
Min kompis Niclas ville bli omnämnd och eftersom det är hans födelsedag idag måste han naturligtvis bli grattad av mig även här. Grattis Niclas! Det blir nog en hel del firande med volymmaxad schlagermusik ikväll kan jag tänka. 😉

Bra jobbat Garmin!

Igår hämtade jag ut min nya Garmin Fenix3 HR. Min förra Fenix3 slutade fungera efter 3 månader. Vet inte riktigt varför den lade av. Möjligt att jag råkat slå i den nånstans. Det tog enbart fyra arbetsdagar efter att jag skickat iväg klockan tills den nya damp ner hos mig. Riktigt snabbt och bra jobbat Garmin! 🙂

Fenix 3 HR kan jag verkligen rekommendera. Den har allt och mycket som jag inte visste att jag ville ha. En finess är att den har GCT. Ground Contact Time, som håller koll på min markkontakt och om jag balanserar över mer på höger eller på vänster fot. Klockan har pulsmätning vid handleden vilket jag gillar. Det följde även med ett pulsband för de mer krävande passen. Att man kan ladda ner och installera widgets och displayer är en väldigt kul grej. Watchface på bilden heter Rugged. Me like!

Löpledare!

Sedan december 2016 har jag varit med och anordnat 338 Smålands distanslöpning på lördagar och det har varit jättekul. Vi har inte varit jättemånga men närvaron brukar öka sakta men säkert efter nyår. Idag fick jag den glädjande nyheten att jag i februari ska börja jobba med löpgruppträning åt ett gym i Växjö. Upplägget är inte till 100% klart än men det verkar lovande. 🙂 Mer info om detta snart!

Förkylning och träning?

Förkylt, förkylt, förkylt. Sju dagar med halsont, rosselslemhosta, snuvig näsa och lite feber. Ska man träna vid förkylning? Om detta tvistar de lärde. Även jag tänkte tvista lite om detta. 😉 Den här veckan har jag varit så sjuk att jag knappt ens orkat tänka på träning. Det blev ändå några tåhäv och tricepspress på en stol idag. Imorn kanske lite benstyrka. Men så känns förkylningen mycket bättre idag. Man säger att så länge förkylningen inte gått ned i hals, luftrör och lungor så kan man konditionsträna. Jag säger att man bör hålla nere pulsen vid förkylning. Styrketräning är därför ett bra sätt att hålla igång under en förkylning så man inte tappar allt för mycket under den här tiden. Även kortare och lugnare löprundor kan vara ok. Håller man nere pulsen vid förkylning tror jag på en snabbare tillfriskning än om man ger sig ut på tuffare pass. Intervallpass med förkylning är ju bra om man vill skaffa sig en hjärtmuskelinflammation.

Vasaloppet 2017! Kan det gå?

Idag ställde jag mig på längdskidor för första gången på 30 år. Jag åkte till Karlsnäsgården utanför Backaryd där de hade en superfin men något kort 400m-slinga. Så hur ligger det till med teknik och muskler när det gäller längdåkning? Kondition har jag så det räcker det vet jag. Teknik hade jag en stor dos av då jag härjade runt i Knislingeskogarna varje vinter som liten. Kommer jag känna mig som Stig-Helmer Olsson när jag spänner på mig skidorna? Det var något nervöst och jag hoppades på att det skulle vara glesbefolkat i spåret. Jag hade faktiskt innan detta pass gjort två korta och halvskakiga rundor på rullskidor. 4 km och 8 km. Efter 200 m test på längdskidorna kändes det ganska bra så jag intog det innersta av slingans tre spår. En skylt angav att detta spår var för de långsammare åkarna. En annan skylt angav att det idag var motsols åkriktning i spåret. Efter tio meter kommer nedförsbacken och det ser ut att kunna gå fort nedför. Farten ökar och ökar och halvvägs nedför backen ser jag en gubbe som valt medsols riktning och dessutom valt samma spår som jag. Jag hinner bara blunda men på något sätt kastar sig gubben ur vägen och undviker frontalkrock. Jag vann vårt chicken race och efter det bytte gubben rikting.  🙂 Usch, det kunde blivit en kort träningsrunda det. Sen flöt det bara på. Det blev till slut tolv varv där jag hade några kul och peppande korta stakningstävlingar mot andra i spåret. Jag vann samtliga.  🙂

Jag har haft några halvgalna tankar om att starta i årets Vasalopp. Nästan helt otränad på skidor. Idag klarade jag testet. Även om det bara var 5 km så höll tekniken och musklerna verkade finnas där någorlunda. Hoppas nu att vädret håller i sig och att jag kan hålla mig frisk, så ska det kunna bli några träningspass till och kanske ett seedningslopp innan Vasaloppet 5:e mars.