Jag lever!

Med den rubriken menar jag helt enkelt bara att jag lever trots att jag inte har bloggat på alldeles för länge. Jag mår faktiskt toppen! Det har bara varit väldigt hektiskt med allt möjligt. Dags för skärpning nu! Jag har saknat detta.

Idag tänkte jag tipsa om något jag lagt till i min kost för mer än ett år sedan. Till frukost äter jag numera oftast en tallrik Alpro med frysta hallon, blåbär och havtorn i. Alpro Eko Naturell Osötad har en yoggikonsistens  men smakar inte så mycket. Den innehåller 0 gram kolhydrater, 2.3 gram fett och 4 gram protein per 100 gram. Makalöst bra näringsvärden alltså! 🙂

Det smakar som sagt inte så mycket men tillsätter man rikligt med hallon, blåbär och havtorn så blir det en härlig smakfest! Blåbär och hallon är bra att söta med då de innehåller relativt lite kolhydrater. Havtorn är ett mirakelbär som innehåller en massa nyttiga fetter och vitaminer. Normalt är bär fettsnåla men just havtorn har 5 gram fett per 100 gram vilket enligt min övertygelse är därför de är så nyttiga.

På grund av den här frukostens låga kolhydratinnehåll och relativt höga fettinnehåll klarar jag mig finfint fram till lunch utan att behöva ta något måltidsinsulin. Det enda jag tar på morgonen är mitt dygnsinsulin Lantus. Äter man rätt slipper man alla dessa tråkiga måltidssprutor. I lööv it!

Summer is coming! 😉

Helsingborg Marathon 2017

Släktkalas i Helsingborg igår så jag passade på att starta dagen med mitt sjunde marathon(ej inräknat mina tre ironman). I samtliga maror har jag förbättrat mitt PB men igår skulle det bli svårt att slå 3:24 från förra årets Växjö marathon. Väldigt kuperat och stekande sol gjorde loppet tufft men mkt tack vare sällskap av min 338-kompis Morgan de första 21km kunde jag hålla tempot uppe och gå in på 3:23!  Härligt lopp med varierande och fin omgivning. Bra publik, speciellt i Laröd där halva släkten hejade fram mig. 900 löpare plus ungefär lika många stafettlöpare. Ett lopp jag kan rekommendera!

Förbränna fett

När du vaknar på morgonen befinner sig din kropp i sitt naturliga fettförbrännande läge. Många väljer då att avbryta fettförbränningen med en frukost bestående av juice, mjölk, gröt, mackor, flingor, yoggi osv. Hade de i stället ätit avokado, ägg, ost, omelett, kvarg eller turkisk yoghurt med lite bär i eller nötter så hade deras naturliga och effektiva fettförbränning bara fortsatt när de t.ex. stillasittande fördriver förmiddagen framför datorn på jobbet. Man kan också helt skippa frukosten. Kroppen och framförallt bukspottkörteln mår väldigt bra av att ibland få extra vila från matbearbetningens påfrestningar. Om man sedan vid lunch äter t.ex. en god cesarsallad, kycklingsallad, kebabsallad eller kanske en wrap-burgare på Max, så fortsätter fettförbränningen även över lunchen och vidare genom eftermiddagen. Är man smart med sin mat och väljer bra grejer att stoppa i sig kan man vara fettförbrännande hela dagen utan någon som helst motion.

Motion kan man gärna lägga till för sin hälsas skull. Man mår så mycket bättre både fysiskt och psykiskt med motion men för viktnedgång är det extremt ineffektivt. Om man dock är som jag, ett litet sötsugstroll som inte kan hålla sig ifrån sötsaker, så kan man passa på att äta sött precis före eller under träning. Motionen gör nämligen att fettförbränningen inte avstannar när du äter kolhydraterna. Allt handlar om att undvika kroppens egna insulinproduktion men jag ska inte gå in på några tråkiga detaljer om det just nu.

Muskler har en väldigt bra fettförbrännande förmåga. Man ska inte stirra sig blind på antal kalorier man förbränner under ett pass. Detta är väldigt ineffektivt för viktminskning. Fett skall förbrännas mellan dina pass. Både under dagen och under natten. Muskler gör din kropp mer insulinkänslig och kroppen producerar därför en mindre mängd insulin under dygnet eftersom det insulin som produceras är mer effektivt. Som vi alla vet avstannar fettförbränningen när insulin produceras i kroppen. Mer muskler leder alltså till en jämnare blodsockerkurva, bättre fettförbränning, bättre fokus och koncentration.

Sammanfattat: Kombinera styrketräning och konditionsträning med bra mat för ett långt, hälsosamt och positivt liv! 🙂

Tillägg: Själv hade jag under många år svårt att komma ner i önskad vikt trots mycket träning, långa distanspass, flera marathonlopp osv. Jag låg ständigt på mina 83 kg. Idag efter några år med bra mat mår jag mycket bättre och har en mycket lättare löpkropp på 73 kg.

Race report Kalmar Ironman 2017

Vilken upplevelse det är!  Grymt kul att köra för tredje gången. Publiken! Medtävlande! Klubbkompisar! Vänner! Så mycket positivitet från så många håll gör att man bara älskar nästan varje sekund av det. Löpningen speciellt där man kommer publiken ännu närmre och alla atleter man möter under en smart lagd slinga som har många mötande platser.

Loppet:
Blodsmak direkt!
Det här året hade jag tränat mer och är nu en starkare simmare, cyklist och löpare än nånsin. Speciellt cyklingen hade jag förbättrat mycket. Jag var redo för att inte bara genomföra loppet utan även sätta en riktigt bra tid.
Jag självseedade mig till startgruppen 1h 10min i simningen vilket i efterhand var dumt. Skulle ställt mig i 1:00 istället. Efter den traditionella Kenta-låten ”Idag är jag stark”(ståpäls varje gång) fick vi stega mot plurret och dyka i. Efter ca 100 m simning får jag en spark på hakan precis när jag ska andas. Mina käkar slår igen och min tungkant hamnar mellan tänderna och jag har blod i munnen. Det gjorde väldigt ont men det var bara att simma på. Tappade ingen tid på det. Simstarten är nog det bästa med hela tävlingen annars. Det är helt galet. Folk överallt som flaxar hej vilt. Lägg till höga vågor på det så trivs jag ännu mer!  I år var det dock lugnt simväder och simningen fortsatte ganska problemfritt och jag kom upp ur vattnet på 1:07. Ungefär som väntat och väldigt nöjd med simningen!  Förbättrat PB med 7 minuter.

Cyklingen gick däremot åt skogen totalt. Tidigare min svagaste gren och den jag förbättrat mig mest på under träning. Jag hade dock inte räknat med att det skulle vara en sån jobbig vind och hur min hoj reagerade på den. Så fort jag lade mig i aero-position på pinnarna hamnade jag i fara. Kastvindarna från sidan gjorde att jag helt plötsligt kunde flyga en meter åt sidan utan att hinna/kunna parera. Jag var nära att krascha in i andra tävlande eller åka ner i diken och fick till slut ge upp aeroläget helt. Jag fick sitta upp med tyngden bak på rumpan och det dröjde inte länge förrän baken gjorde ondare än tungan. Enormt sakta gick det också i den vinden. Tidigare två år har jag cyklat på 6:05 och 5:55 men i år slutade det på 6:11 trots att jag var i mkt bättre form. Katastrof!
Med 5 ynka km kvar av cyklingen kör jag förbi en stackare som fått punktering. Usch vad hemskt att få det så nära cykelmålgången!

Så var det då äntligen löpdags. Min starkaste gren. Inte mkt att säga. Jag behövde bara gå en enda gång och det var för att jag höll på att göra en olycka i byxan. Annars bra fart hela vägen och en maratontid på 4:16. Jättenöjd med mina löpben. Jag körde i stort sett samma nutritionsupplägg som träningar och tidigare lopp men av nån anledning funkade det inte nu. Magen kraschade i slutet av cyklingen och jag hade totalt fyra toa-stopp på totalt ungefär 30 minuter.

Sluttid på 11:49 och en putsning av förra årets resultat med 7 minuter. Blåser det likadant nästa år tar jag racercykeln istället. Den är mkt stabilare i blåsten. Jag är väldigt nöjd med sim och löp men totalt är det en liten besvikelse ändå. Nya tag till nästa år. Jag anmäler mig nog till nästa års spektakel också! 
Tack till alla som förgyllde min dag med grym support!

Världsrekordhållare i ultralöpning

Zach Bitter innehar världsrekordet i 12-timmars-löpning och det amerikanska rekordet i distansen 100 mile. Hur blev han så extremt bra? Han testade olika typer av mat och kom fram till att LCHF är den mat som han mår bäst av och som ger honom bäst energi och uthållighet.

Fler och fler upptäcker fördelarna med bra mat. Kul! 🙂

Länk till Kostdoktorns artikel.

Men’s Fitness

Zach Bitter

Lidingö on Tour

Hemma igen efter en sväng till Jönköping och Lidingö on Tour. Funderat ett tag på loppet men bestämde mig 3 timmar före start och körde upp. Det var 10 km av de jobbigaste backar jag nånsin sprungit i. 46:24 blev sluttiden vilket jag ändå är väldigt nöjd med. Tiden placerar mig i startgrupp 4 i Lidingöloppet där jag redan hade plats. Som tur var stannade jag kvar en stund efter loppet och fick höra mitt namn läsas upp av speakern. Jag hade vunnit en startbiljett till Lidingöloppet 2017 eller 2018, tjohoo!  Antagligen fick jag detta för bästa svordomsramsa med tillhörande fäktande när jag blev stucken i fingret av en geting vid 7 km. Jäkla ont gör det fortfarande.. och HelloKitty-plåsterna är slut. Kanske måste ställa in Ironman nu. 

Nio dagar kvar till Kalmar Ironman och nu blir det lite lugnare träning fram till start. Iaf med cyklingen och löpningen. Simningen ska jag intensifiera något sista veckan. Äta lite extra ruccola och spenat står på schemat. Sova bra och kanske hinna med en massage. Längtar verkligen till detta nu och det ska bli så kul att vara där igen och uppleva denna galenskap! 🙂 Målet i år är under 11 timmar. Jag kommer chansa en del så får vi se om det håller. Förra året gjorde jag 11:56. Planen är att plocka 10 min på simningen, 30 min på cykel och 30 min på löp. Kan gå. Jag är i bästa formen ever!

Tackar LCHF för sitt världsrekord

För att bli snabbare, starkare och lättare i vattnet toppade Adam Peaty formen med LCHF inför VM i Budapest. För någon vecka sedan krossade han sitt eget världsrekord på 50 m bröstsim. Det är alltså inte bara långdistansare som kan ha nytta av bra mat. 🙂

Han verkar  ha tillämpat en version av LCHF som är lik min egen som jag kallar iLCHF. Fokus här är inte mycket fett utan istället dra ner på alla onödiga kolhydrater. Man ska äta mycket ovan-jord-grönsaker och blåbär/hallon. Avokado. Ägg. Oliver. Kött. Nötter. Detta ger en konstant fettförbränning och en friskare och gladare kropp.

Här berättar Adam Peaty om sin kost.

Race report: Vätternrundan och Vansbrosimningen

Då är del två och tre av klassikern också avklarade!
För tre veckor sedan nattcyklade jag runt Vättern på 10:38 och igår simmade jag i Vansbro på 48:57. Supernöjd med båda loppen! 
Väldig tur med vädret båda gångerna gjorde loppen mycket enklare och snabbare att genomföra.
Ovan cyklist som jag är så visste jag dock inte riktigt hur mitt blodsocker skulle reagera av allt gott jag hade med mig på cykeln. Löpning och simning har jag koll på men här fick jag chansa lite. Det gick bra till Jönköping med sällskap av Johan men sen gick det åt skogen med sockret och jag mådde jättedåligt. Nära att kräkas och bryta men efter ca 45 minuter kom jag igång igen och kunde fortsätta i bättre tempo. Jag stannade vid varje depå efter Jönköping för att ha bättre koll på läget. Grymt mäktig upplevelse att köra på natten och se den långa ormen av röda baklyktor framför sig. Torrt och fint och behaglig temperatur. Jag har aldrig tidigare varit ute på en så lång cykelrunda och hade ingen koll på vad sluttiden kunde bli. Tio till tolv timmar trodde jag och är väldigt nöjd med 10:38. 
Jag har knappt simmat något i år men de två veckorna före Vansbro var jag i simhallen nästan varje dag och fick i mig en hel del simning. Det var nog 30 år sedan jag simtränat så intensivt och det gav väldigt bra resultat. Simformen är nu ganska god och 60-minutersmålet var inga problem. Förvånande 48:57 blev sluttiden!  Plats 366 av 6968 startande i min klass.
Sista delen av klassikern är Lidingöloppet i september. Jag är seedad till startgrupp 4 och ser väldigt mycket fram emot detta lopp och den mysiga Abborrbacken där.
Närmast ligger dock Kalmar Ironman i augusti och i oktober blir det Växjö marathon. Skönt att de tuffa utmaningarna för året är över och enbart de enkla kvar!  Nu ska det njutas!

Ajaj min rumpa!

Jag har fortfarande inte kommit ut på ett långpass med cykeln i år och Vätternrundan är om 12 dagar! Det blev dock ett pass på trainern ikväll med 7,2 mil(årets längsta) på 2 h 24 min. Aj vad jag har ont i baken nu och Vätternrundan är 30 mil. Uscha! Men vem behöver träna? Vasaloppet gick ju bra på minimal träning så det ska väl även gå att lösa Vätternrundan. Kanske får jag sätta en rimligare sluttid att sikta på. Kan det gå att fixa sub 10 för nån som ALDRIG cyklar? Det märker vi om 12 dagar.

Jag ska ha cykeln lastad med godsaker iaf. Pannkakor, russin, proteinbars och ClifBloks. Kanske lite sega bilar eller chips också. Man måste ju passa på att äta onyttigt när man cyklar långt. Socker kan man ösa i sig under träning/tävling eftersom bukspottkörteln p.g.a. motionen inte behöver pumpa ut så mycket insulin som är skadligt för kroppen på olika sätt. Bl.a. stoppar det fettförbränningen.

Min ulnarisnerv spökar med mig förresten. Det är den som går genom armen ner till lillfingret och ringfingret. Något mer måste ha hänt i handen i förra sommarens cykelkrasch. På natten stelnar samtliga fingrar och på morgonen har jag väldigt ont. Det tar numera en timme innan handen mjuknar och den går att använda normalt. Varje morgon. 🙁 När jag cyklar domnar lillfinger och ringfinger i min skadade vänsterhand nästan direkt medan högerhanden klarar sig finfint. Men positiv som jag alltid är har jag humöret i topp ändå. Summer is coming!

Växjö Triathlon 2017

En av årets höjdpunkter är Växjö Triathlon! Mys-tävling på hemmaplan där jag för fjärde året var med och hjälpte till att bygga tävlingsområde och jobba som cykelfunktionär. I år kunde jag dock inte hjälpa till lika mycket som tidigare år p.g.a. att det är pappavecka vilket innebär att jag har barnen. Jag och William hoppade i våra arbetshandskar och byggde cykelfålla i två timmar med stekta axlar som resultat. Isolde var på kalas.

På tävlingsdagen var det minidistansen som gällde för mig. Simning 400 m, cykling 20 km och löpning 5 km. Detta tog mig 7 min + 35 min + 21 min. Totalt 01:06:26. En kopia av förra årets resultat som diffade på bara några sekunder. 10:a av 44 startande var väl ok men hade hoppats på bättre. Förra året kom jag ju 4:a av 43.

Simningen var lika härligt kaosartad som vanligt! Galet flaxande simmare överallt som ska ta sig fram och runda en boj innan de får simma mot land. Trångt vid bojen och en vältajmad spark i skallen på mig gjorde att jag nästan blev av med simglasögonen. Upp som åtta efter simningen. Cyklingen var väldigt varm och blåsig men inte annars mycket att snacka om. Vattnet tog förresten slut för mig efter halva sträckan. Jag tappade tre placeringar och låg elva ut på löpningen. Galet törstig längtade jag till löpningens vätskestation efter 2,5 km men i år var den borta! Det var varmt och jag led men lyckades ändå plocka en placering och gå i mål som tia! 🙂

Hem på en snabblunch och sen ut och bränna vaderna som cykelfunktionär på den olympiska distansen. Vaderna sved i fem dagar!